Nytt år, nya tag 2022

Vi välkomnar det nya året och hoppas på att pandemin klingar av, så att vi åter kan mötas på Dössberget i lite större skala. Styrelsen har lagt upp en plan för flera evenemang, vi har också några nya projekt på gång!

Vi kommer under våren att anordna några föreläsningar och kurser om smittskyddsläget tillåter. Vi återkommer om detta! Nytt för i år är att vi tillsammans med Mörtsjöbo marknad även anordnar en vårmarknad. Fler planerade evenemang är veteranbilsrally på nationaldagen, vårt traditionella midsommarfirande på midsommarafton och midsommardagen, familjedag, höst- och julmarknad och en del annat.

Bjursrocken! Det blir en 2-dagars rockfestival på Dössberget 1 och 2 juli med fokus på rockabilly och gamla hits. Följ Bjursrocken på Facebook!

För att vi ska kunna ha en levande verksamhet och sköta underhållet på vår hembygdsgård behöver vi stöd från olika håll, där är medlemsavgiften en viktig del. Våra medlemmar är således viktiga för Bjursås hembygdsförening, om du inte är medlem ännu hoppas vi på att du vill bli det!

Avgiften är 175 kr per år eller ständigt medlemskap 1 750 kr och betalas in via swish 123 172 1497 eller bankgiro 188-1218. Ange namn, adress, telefonnummer och e-postadress vid betalning.

Och om du är intresserad av att engagera dig i verksamheten och/eller vid olika evenemang, är du varmt välkommen att höra av dig! Skicka ett mejl till exp@bjursashembygdsforening.com så hör vi av oss.

Datum för årsmötet är ännu inte bestämt, vi återkommer om det.

Väl mött!

Ny bok om Rällsjöbo

Boken finns att köpa i Kulturbutiken i Bjursås

Pris: 300 kr

Om man vill få boken hemskickad kontaktas Kristina Björklund

telefon 070-576 76 39 eller mejl kristina-bjorklund@outlook.com

en fraktkostnad på 99 kr tillkommer

Det finns en fin film man kan se på Youtube.com

Nu finns en kompletteringsbok till Rexbo-Morsveden-Tomasbo-Svedjelund.

Den och den första boken finns till försäljning i Kulturbutiken.

Böckerna kostar 200 kronor styck.

IMG_1371IMG_1373

Välkommen till en gammeldags julmarknad på Dössberget

Lördag 27/11 - söndag 28/11  Tid: 10 - 16

Passa på att besöka Handelsboden, Bjursåsvägen 17,

som har öppen samma tider!

Försäljning

Smide, smycken, vävda mattor, träleksaker, virkat, stickat, honung, sylt, saft, glögg, korv, rökt fisk, ost, bröd, godis, kokosbollar, munkar, outdoorprodukter, inredningsprodukter, tvål, betong, gungstolar, lammskinn, läder, korgar, julgranar, tallris, kransar och mycket mera

Servering

Risgrynsgröt, skinksmörgås, varm choklad med vispgrädde, varm korv, saffransmunkar, glögg, kaffe och mycket annat gott

Värdshuset serverar klassiskt julbord (boka gärna innan, drop-in i mån av plats)

Aktiviteter

Tombola, chokladhjul, ponnyridning, häst och släde (om snö), julpyssel för barn i Farfarsstugan, julstök i Gammelgården. Barnen träffar tomten i Stadigstugan och får en julklapp (paketbiljett krävs) och kan skriva och lämna en önskelista till tomten

Fotoutställning i Gamla Bönhuset

Lördag 20/11 - söndag 21/11

kl 12 - 16

En fotoutställning om de tre bjursåsprofilerna Thomas Björklund, Lasse Antonsson och Bosse Antonsson som hade hjärtat i Bjursås Hembygdsförening

Nu har den nya almanackan för 2022 kommit!

Där finns bilder som spänner mellan 1930 och 2020 med en framsida från Sagostigen 2021

Resized_20211114_164828

Den finns att köpa i Kulturbutiken, Bjursåsvägen 17

Öppettider:

Tisdag, onsdag, fredag 11-15:30

Torsdag 14 - 18

Lördag 11 - 15

Årets Bjursing 2021

Trons Lasse Mattson

193FF510-8033-45FF-B834-519DBA6C462E

Stort Grattis!!

Vi tackar alla säljare, våra besökare och alla som arbetade/spelade ideellt plus det vackra vädret som tillsammans gjorde att det blev två så fantastiska marknadsdagar på Dössberget!

Vinstlista

Vinster på lotter sålda 4 och 5 september 2021 i samband med marknaden på Dössberget

Vinster på lördagens dragning:

251, 29, 248, 422, 223, 258, 443, 66, 397, 41

Vinster på söndagens dragning:

488, 500, 996, 622, 741, 674, 848, 957, 689, 646, 947, 998, 841, 938

Vinsten kan mot uppvisande av lotten hämtas ut på hembygdsföreningens expedition.

Öppet tisdag till fredag 11-15, ring gärna före på tel: 023-506 56

OBS!! Sista dag för uthämtning av vinst är fredag 1 oktober 2021

Sensommarmarknad på Dössberget

4-5 september klockan 10-16!

P1000495

Bjursås Hembygdsförening anordnar tillsammans med Mörtsjöbo marknad en Sensommarmarknad på Dössberget i Bjursås. Det här är första gången vi anordnar en marknad på det här sättet och vi hoppas på att det ska bli en årlig tradition. I år har vi ett 40-tal försäljare som erbjuder ett stort utbud av lokalproducerade varor och produkter. Hela hembygdsgården håller öppet såsom Sagostigen, Museet, Handelsboden, Stadigstugan, Gammelgården, Värdshuset och olika tamdjur i hagar och hägn. Bjursås spelmanslag spelar, Sagopyssel och ponnyridning för barn. Årets Bjursing utnämns på lördagen.

Här ett axplock av vad som kommer att säljas:

Hantverk i textil, fårskinn, keramik, betong, sten och trä, handsnidade knivar, hemgjorda smycken, handgjorda korgar, hembakat bröd och bullar, hemkokt sylt och gelé, kycklingar, höns, ankor, kaniner och vandrande pinnar, plantor, grönsaker, ost, rökt röding, honung, godis och kokosbollar. Det finns bland annat möjlighet att lära sig mer om biodling.

Särskilda aktiviteter:

Bjursås spelmanslag spelar vid flera tillfällen

Sagopyssel kl 13-15

Ponnyridning kl 12-15

Årets Bjursing utses kl 15 (lördag)

Bengan Janson inställt

Vi återkommer med information i veckan om hur vi hanterar redan sålda biljetter.

Bengan-Jansson-med-familj-1-1078x1536

Under juli månad ger sig denna folkkära artist ut på vägarna, denna gång tillsammans med sin familj. Den 24 juli får publiken träffa och lyssna även på sonen Allan och fru Eva Janson på Dössberget i Bjursås. Många av oss fick stifta bekantskap med Allan när han tillsammans med sin pappa äntrade scenen på Allsången förra året. Eva Janson är fiolspelman, och ordförande i Dalarnas spelmansförbund.  Ikväll gör dom en unik konsert med glädjen där kärleken till spelandet och musiken står högst på listan.

Biljettpriser: Pris 200 kr vid förköp på Visitdalarna, 250 kr vid spelplatsens entré.

Direktlänk till biljettköp på Visitdalarna finns på Hembygdsföreningens nya hemsida: Bjursås Hembygdsförening

Föreställningens längd: 85 min (ingen paus) och sker utomhus, ta med kläder efter väder. Vi arbetar för att arrangemanget sker på ett coronasäkert sätt. Bänkar finns för ca 500 personer. egen stol kan medföras och placeras på gräsyta.

Servering finns att tillgå på Dössbergets Värdshus, 023-50737 eller www.dossberget.se. Kontakt tas direkt med Värdshuset.

Nu till helgen 3-4 juli öppnar Sagostigen på Dössberget!

P1010055

Temat för Sagostigen grundar sig på boken ”Olivias nya skor” skriven av Sara Källström. Boken handlar om Olivia, som har fått ett par nya skor. Hon går ut och leker med dom på sig och naturligtvis händer det som inte får hända, hon tappar ena skon och kan inte hitta den. Vi får följa Olivia på sin väg för att hitta sin sko där hon tar hjälp av olika djur, men hjälpen sker på vissa villkor.

Sagan ligger till grund för Sagostigen. Det är ett tiotal stationer som utgår från boken, mellan stationerna finns det annat att upptäcka och utforska. Boken är inläst på Bjursmål av Karin Wikman och på svenska av författaren själv. Vid varje station får man en del av boken uppläst och när man gått hela stigen har man fått ta del av hela sagan. Uppläsningen sker via QR-koder, som laddas ner på mobilen.

Stort tack till Sara Källström och Linda Öberg, som tillsammans har utformat Sagostigen, tillverkat allt material och byggt upp den och tack till alla som på olika sätt har sponsrat!

Även i år tvingas vi ställa in vårt arrangerade midsommarfirande på Dössberget

Handelsboden, Museet, Stadigstugan och Gammelgården är öppna 11-16 varje dag. Djuren är där i sina hagar och hägn.Värdshuset är öppet och har många fina erbjudanden. I år är midsommarstången nyklädd, så du kan ta en egen liten dans runt stången!

'Vi önskar alla en trevlig midsommar, välkommen upp till Dössberget!

P1000452

årsmöte_2021

Planer för sommaren 2021

ED9C1FE7-964A-4B27-9786-3F8601152273

I år öppnar vi för säsongen 1 maj!

Stadigstugan och Gammelgården är öppna mellan klockan 11 och 16 från 1 maj till 30 september. Handelsboden och Museet öppnar den 13 maj och har öppet på helgerna fram till 10 juni. Därefter är det öppet dagligen till 15 august. Sista helgen vi har öppet är 21-22/8 sedan flyttar vi ner till Kulturbutiken igen.

Alla djuren är på plats i sina hagar och hägn från mitten av maj till sista september.

Vilka aktiviteter i detalj som kan genomföras i sommar kan vi i dagsläget inte helt bestämma med anledning av pandemin och hur restriktionerna kommer att se ut framöver.

Lite nyheter kommer det att finnas i sommar som vi kommer att få återkomma till lite längre fram, men redan nu kan vi avslöja att det i början av juli kommer att anläggas en Sagostig.

Värdshuset är öppet dagligen och där serveras dagens lunch, våfflor, gott fika och Rättviksglass.

Varmt välkomna!

Styrelsen Bjursås Hembygdsförening

medlemsavgift 2021

Kursverksamhet

Hembygdsföreningen har planer på att starta kursverksamhet i föreningens regi.

För att göra rätt satsningar vill vi gärna få veta om det finns intresse och då vilka önskemål på kurser det finns. Under fliken ”Kursverksamhet” på denna sida till vänster finns en lista på tänkbara kurser.
Är du intresserad av någon av dessa eller något annat skicka ett mail till exp@bjursashembygdsforening.com
eller prata med vår ordförande Lars-Åke Björklund 070-147 05 01.

Vi tar tacksamt emot dina synpunkter och önskemål!

Fotografier till Kulturhotellet

Bjursås hembygdsförening tar tacksamt emot fotografier, gärna med så mycket fakta som finns tillgänglig, till vår samling så ännu fler kan få ta del av dem. Vi har idag en fin och omfattande samling äldre och nyare fotografier som till stor del finns tillgänglig på bhf.kulturhotell.se.

Upptäcks något sakfel vill vi gärna få veta det så att vi kan ändra på detta.

Kontakta Annica på Kulturbutiken som är sakkunnig.

IMG_0820 1

Bjursås Sockensigill har nu fått en plats på en svart tygkasse!

Finns att köpa i Kulturbutiken

Genom kungligt brev 26 november 1607, undertecknat av Karl IX fastställdes att Bjursås skulle avsöndras från modersocknen Gagnef. Denna avbild av sockensigillet är det äldsta av förekommande sockensigill. Det finns omnämnt av Hülphers (1757) och Arosenius (1863), som båda nämner trädet som en björk. Bådas omnämnande av symbolvärde av trädet som björk, övertygas icke av sockenmän. Däremot om trädet tolkas som en oxel , blir sambandet med socknen begripligt. Detta träd var sällsynt i Dalarna men vanligt i byarna runt Bjursås, där de växte på de stora myllrika södersluttningarna i Bjursås. Det har varit en allmänt vedertagen sed att plantera ett vårdträd, en oxel, (åselbärsträd), på gårdarna. Vart annat år bär oxeln frukt. Bären, särskilt frostnupna, såldes årligen på stadens torg. De kunde också torkas malas och användas till brödbak. Bären kunde också jäsas till brännvin och oxelbärsdricka

Sigillet finns på ett hörnskåp i Lillkyrkan, Bjursås Kyrka

DSC02455 DSC02453 (3)

Bjursås december 2020

Irene Jonsson

Kulturbutiken

Nu finns hembygdsföreningens Almanacka 2021 till försäljning!
Butiken

Kulturbutiken är fylld med fina varor från lokala hantverkare, dräktdelar (både begagnade och nya), ljusstakar, tomtar, servetter, band, böcker, vykort och mycket annat.

En av nyheterna för året är färdiga set med material och beskrivning för egen tillverkning av kjolsäck till Bjursåsdräkten. En annan nyhet är svarta tygväskor med tryck av en kjolsäck från Bjursåsdräkten. Fantastiskt fin!

På grund av coronapandemin blir det ingen julmarknad i år, men Kulturbutiken är öppen som vanligt och har många fina förslag till julklappar i olika prislägen.

I Kulturbutiken tar vi gärna emot begagnade dräktdelar för värdering och försäljning i butiken.

Genom att handla i Kulturbutiken stödjer du Bjursås Hembygdsförening!

Föreningen tar även tacksamt emot gåvor via swish eller bankgiro och om du vill hedra en avliden vän eller släkting klicka på länken "Minnesgåva" till vänster här på sidan.

Swish: 123 172 1497   Bankgiro: 188-1218

Föreningens fotoarkiv

Nu finns föreningens arkiv som publikt. Gå in på bhf.kulturhotell.se och klicka på "visa alla objekt".

Där går det att blädddra bland bilderna och om muspekaren hålls över plustecknet visas bilden i större format.

Sökningar går att göra i sökfältet överst på sidan.

Hittar du något som är fel är vi tacksamma om du hör av dig till exp@bjursashembygdsforening.com så vi får rätta uppgifterna. Tack för din hjälp.

Bjursås Hembygdsförening bildades 1907 och är Dalarnas äldsta hembygdsförening. Föreningen äger ca 2 000 föremål, med tonvikt på hem och hushåll och ca 30 byggnader:

Hela Dössbergsområdet inkl Värdshuset, Flymyrskasernen, Kvarn och Sågverk vid Rällsjöån och Bjursås äldsta byskola i Sågsbo samt Björsgården (före detta Handelsbankshuset).

Skulle Du vilja stödja föreningens verksamhet genom att bli medlem skulle det glädja oss mycket. Medlemskapet förpliktar inte till något, men vill du delta mer aktivt i föreningens verksamhet så är du Hjärtligt Välkommen!

Medlemsavgiften är 175 kr per person och år eller 1750 kr för ständigt medlemskap Bankgiro 188-1218 eller Swish till nummer 123 172 1497

OBS! Ange namn och adress på inbetalningen

Nu är det midsommar!

Många av oss brukar fira en traditionell midsommar på Dössberget med majstångsresning, spelmansmusik och lekar runt stången. Och efteråt strosa runt i parken, titta på djuren, ta en runda i museet och köpa något i handelsboden, pröva lyckan på chokladhjulet eller något av lotterierna, ta en fika på uteserveringen och mycket mer…

I år är inte allt som det brukar vara. Det blir det ingen majstångsresning, spelmansmusik och lekar runt stången på Dössberget på grund av coronapandemin, men Handelsboden, Museet, Gammelgården och Stadigstugan håller öppet och alla djuren är i sina hägn.

Öppettider: 11-16 varje dag.

Värdshuset är öppet och serverar en härlig midsommartallrik och på kafét kan man bland mycket annat köpa kaffe och jordgubbstårta eller några kulor Rättviksglass.

Öppet onsdagar till söndagar: Restaurangen 12-15, Kaféet 12-16

Vi ser fram mot ditt besök på Dössberget och önskar dig en fin midsommar!

För att ge lite extra midsommarkänsla har vi satt ihop ett litet bildspel från tidigare år:

Bjursås Sockenfana renoverad.

Vi tackar Bjursås Sparbank och Irene Jonsson

sockenfana_ny

9A431462-6244-46F0-BCE2-48AF1E56A9D0

Se vår utställning om Einar Norelius i Kulturbutiken skyltfönster!

Öppettider:

Tisdag, onsdag, fredag 11-15:30

Torsdag 14-18

Lördag 11-15

Adress: Bjursåsvägen 17

Dössberget

Handelsboden, Fordonsmuseet, Gammelgården, Stadigstugan och djurhagarna har nu stängt för säsongen. Vi kommer öppna upp lite successivt under maj månad.

Värdshuset information på Facebook: Dössbergets Värdshus

Bjursåshembygdsgård-facebook

Kontakta Bjursås Hembygdsförening

Om du har några frågor eller bara vill komma i kontakt med Bjursås Hembygdsförening kan du skicka ett mail från formuläret nedan.

Gåvor

Stöd Bjursås Hembygdsförenings ideella arbete med en gåva eller testamentariskt. Underhåll av kulturbyggnader och samlingar kostar och bidragsmöjligheterna är små. Alla bidrag mottages tacksamt. Plusgiro:10 30 13-9, Bankgiro:188-1218, Swish:123 172 1497.

Bjursås sockenfilm

Välj språk / Choose language