Nya hemsidor för Dössberget och Bjursås Hembygdsförening

Från och med 26 maj har vi en ny hemsida för Dössberget www.dossberget.se

En hemsida som är gemensam för allt som händer på Dössberget, det vill säga både Värdshuset och hembygdsföreningens verksamhet på Dössberget.

Hembygdsföreningen har sedan en tid tillbaka en ny hemsida och den blir mer renodlad för det som enbart rör hembygdsföreningen www.bjursåshembygdsförening.se

Detta innebär att vi kommer att flytta över en del material från denna hemsida till den nya och innan året är slut stänga ner denna.

IMG_2415

Här är lite information om aktiviteter som kommer framåt

Vill du se hela Årsprogrammet 2022 kan du besöka vår nya hemsida för hembygdsföreningen www.bjursåshembygdsförening.se  Under 2022 kommer vi successivt flytta över material från den här hemsidan till den nya och vid årets slut avsluta denna.

24 juni  Midsommarafton med traditionellt firande på Berget 15 - 17

Majstångsresning, musik, dans kring midsommarstången, hela hembygdsgården är öppen. Därefter midsommarkonsert i Bjursås kyrka klockan 18

25 juni  Midsommardagen - traditionell musikfest 21 - 02

Pumpbolaget, Billy Opel, Merrymates

Förköp av biljetter på Visitdalarna 300 kr, biljettköp vid entréerna 350 kr.

26 juni Gudstjänst på tunet vid Gammelgården 11 - 12

Ta med egen stol eller filt att sitta på.

1 - 2 juli Bjursrocken - musikfestival

Stor musikfest i dagarna två! För detaljerat program se bjursrocken.se

20 augusti Dalasinfoniettan i det gröna - gästartist Malena Ernman 15 - 18

Gratiskonsert med Dalasinfoniettan, dirigent Joachim Gustafsson och gästartist Malena Ernman. Medtag egen filt och picknickkorg eller köp mat och fika på plats i Värdshuset. För mer information se www.musikidalarna.se

27 augusti Familjedag 11 - 16

Många aktiviteter för barn.

3 - 4 september Höstmarknad

30 september Säsongsstängning på Dössberget

16 oktober Bjursås - Kålrotens mecka

2 - 3 november Fotoutställning i Gamla Bönhuset

26 - 27 november Julmarknad

Nu är hönsen på plats på Dössberget och då finns det möjligehet att köpa ägg!

De finns i Äggboden på Gammelgårdens gårdstun.

Betala på plats med Swish

IMG_3745

Informationsmöte torsdag 12 maj kl 18 i Församlingshemmet

Flera arter av oönskade och främmande växter håller på att ta över i vår bygd! Kommunekolog Åsa Rydell från Leksand ger oss råd och information omhur vi bekämpar dessa.

Vi bjuder på fika, välkommen!

BBF2FADA-66B0-4B4D-B421-7286BE08C945

Städ- och fixardag 7 maj på Dössberget!

9 - 13 eller kom den tid du kan

Samling vid Museet/Handelsboden med egna redskap, krattor, sekatörer och spadar. Värdshuset bjuder på smörgåstårta när vi är klara.

Anmälan helst innan 5 maj, för att kunna planera och Värdshuset får veta hur många som vill ha smörgåstårta. Ring/sms:a Irene Armyr 070-5108117 eller prata med Lars-Åke Björklund om det är något särskilt du skulle vilja göra 070-1470501

IMG_1441

Väl mött!

Bjursås Hembygdsförening välkomnar gamla och nya medlemmar till årsmöte

söndagen den 3 april kl 17 på Dössbergets Värdshus

Sedvanliga årsmöteshandlingar enligt stadgarna.

Gunilla Larsson, antikvarie på Länsstyrelsen berättar om äldre båtfärder.

Kaffe/te och smörgås serveras

Välkomna!

Välkommen till Dössberget 13 mars

IMG_3383

Vid eventuella frågor kontaktas Kristina Björklund, kristina-bjorklund@outlook.com, 070-576 7639

Nytt år, nya tag 2022

Vi välkomnar det nya året och hoppas på att pandemin klingar av, så att vi åter kan mötas på Dössberget i lite större skala. Styrelsen har lagt upp en plan för flera evenemang, vi har också några nya projekt på gång!

Vi kommer under våren att anordna några föreläsningar och kurser om smittskyddsläget tillåter. Vi återkommer om detta! Nytt för i år är att vi tillsammans med Mörtsjöbo marknad även anordnar en vårmarknad. Fler planerade evenemang är veteranbilsrally på nationaldagen, vårt traditionella midsommarfirande på midsommarafton och midsommardagen, familjedag, höst- och julmarknad och en del annat.

Bjursrocken! Det blir en 2-dagars rockfestival på Dössberget 1 och 2 juli med fokus på rockabilly och gamla hits. Följ Bjursrocken på Facebook!

För att vi ska kunna ha en levande verksamhet och sköta underhållet på vår hembygdsgård behöver vi stöd från olika håll, där är medlemsavgiften en viktig del. Våra medlemmar är således viktiga för Bjursås hembygdsförening, om du inte är medlem ännu hoppas vi på att du vill bli det!

Avgiften är 175 kr per år eller ständigt medlemskap 1 750 kr och betalas in via swish 123 172 1497 eller bankgiro 188-1218. Ange namn, adress, telefonnummer och e-postadress vid betalning.

Och om du är intresserad av att engagera dig i verksamheten och/eller vid olika evenemang, är du varmt välkommen att höra av dig! Skicka ett mejl till exp@bjursashembygdsforening.com så hör vi av oss.

Datum för årsmötet är ännu inte bestämt, vi återkommer om det.

Väl mött!

Ny bok om Rällsjöbo

IMG_0905

Boken finns att köpa i Kulturbutiken i Bjursås

Pris: 300 kr

Om man vill få boken hemskickad kontaktas Kristina Björklund

telefon 070-576 76 39 eller mejl kristina-bjorklund@outlook.com

en fraktkostnad på 99 kr tillkommer

Det finns en fin film man kan se på Youtube.com

Nu finns en kompletteringsbok till Rexbo-Morsveden-Tomasbo-Svedjelund.

Den och den första boken finns till försäljning i Kulturbutiken.

Böckerna kostar 200 kronor styck.

IMG_1371IMG_1373

Nu har den nya almanackan för 2022 kommit!

Där finns bilder som spänner mellan 1930 och 2020 med en framsida från Sagostigen 2021

Resized_20211114_164828

Den finns att köpa i Kulturbutiken, Bjursåsvägen 17

Öppettider:

Tisdag, onsdag, fredag 11-15:30

Torsdag 14 - 18

Lördag 11 - 15

Årets Bjursing 2021

Trons Lasse Mattson

193FF510-8033-45FF-B834-519DBA6C462E

Stort Grattis!!

Kursverksamhet

Hembygdsföreningen har planer på att starta kursverksamhet i föreningens regi.

För att göra rätt satsningar vill vi gärna få veta om det finns intresse och då vilka önskemål på kurser det finns. Under fliken ”Kursverksamhet” på denna sida till vänster finns en lista på tänkbara kurser.
Är du intresserad av någon av dessa eller något annat skicka ett mail till exp@bjursashembygdsforening.com
eller prata med vår ordförande Lars-Åke Björklund 070-147 05 01.

Vi tar tacksamt emot dina synpunkter och önskemål!

Fotografier till Kulturhotellet

Bjursås hembygdsförening tar tacksamt emot fotografier, gärna med så mycket fakta som finns tillgänglig, till vår samling så ännu fler kan få ta del av dem. Vi har idag en fin och omfattande samling äldre och nyare fotografier som till stor del finns tillgänglig på bhf.kulturhotell.se.

Upptäcks något sakfel vill vi gärna få veta det så att vi kan ändra på detta.

Kontakta Annica på Kulturbutiken som är sakkunnig.

Kulturbutiken

IMG_0820 1

Bjursås Sockensigill har nu fått en plats på en svart tygkasse!

Finns att köpa i Kulturbutiken

Genom kungligt brev 26 november 1607, undertecknat av Karl IX fastställdes att Bjursås skulle avsöndras från modersocknen Gagnef. Denna avbild av sockensigillet är det äldsta av förekommande sockensigill. Det finns omnämnt av Hülphers (1757) och Arosenius (1863), som båda nämner trädet som en björk. Bådas omnämnande av symbolvärde av trädet som björk, övertygas icke av sockenmän. Däremot om trädet tolkas som en oxel , blir sambandet med socknen begripligt. Detta träd var sällsynt i Dalarna men vanligt i byarna runt Bjursås, där de växte på de stora myllrika södersluttningarna i Bjursås. Det har varit en allmänt vedertagen sed att plantera ett vårdträd, en oxel, (åselbärsträd), på gårdarna. Vart annat år bär oxeln frukt. Bären, särskilt frostnupna, såldes årligen på stadens torg. De kunde också torkas malas och användas till brödbak. Bären kunde också jäsas till brännvin och oxelbärsdricka

Sigillet finns på ett hörnskåp i Lillkyrkan, Bjursås Kyrka

DSC02455 DSC02453 (3)

Bjursås december 2020

Irene Jonsson

Kulturbutiken

Nu finns hembygdsföreningens Almanacka 2021 till försäljning!
Butiken

Kulturbutiken är fylld med fina varor från lokala hantverkare, dräktdelar (både begagnade och nya), ljusstakar, tomtar, servetter, band, böcker, vykort och mycket annat.

En av nyheterna för året är färdiga set med material och beskrivning för egen tillverkning av kjolsäck till Bjursåsdräkten. En annan nyhet är svarta tygväskor med tryck av en kjolsäck från Bjursåsdräkten. Fantastiskt fin!

På grund av coronapandemin blir det ingen julmarknad i år, men Kulturbutiken är öppen som vanligt och har många fina förslag till julklappar i olika prislägen.

I Kulturbutiken tar vi gärna emot begagnade dräktdelar för värdering och försäljning i butiken.

Genom att handla i Kulturbutiken stödjer du Bjursås Hembygdsförening!

Föreningen tar även tacksamt emot gåvor via swish eller bankgiro och om du vill hedra en avliden vän eller släkting klicka på länken "Minnesgåva" till vänster här på sidan.

Swish: 123 172 1497   Bankgiro: 188-1218

Föreningens fotoarkiv

Nu finns föreningens arkiv som publikt. Gå in på bhf.kulturhotell.se och klicka på "visa alla objekt".

Där går det att blädddra bland bilderna och om muspekaren hålls över plustecknet visas bilden i större format.

Sökningar går att göra i sökfältet överst på sidan.

Hittar du något som är fel är vi tacksamma om du hör av dig till exp@bjursashembygdsforening.com så vi får rätta uppgifterna. Tack för din hjälp.

Bjursås Hembygdsförening bildades 1907 och är Dalarnas äldsta hembygdsförening. Föreningen äger ca 2 000 föremål, med tonvikt på hem och hushåll och ca 30 byggnader:

Hela Dössbergsområdet inkl Värdshuset, Flymyrskasernen, Kvarn och Sågverk vid Rällsjöån och Bjursås äldsta byskola i Sågsbo samt Björsgården (före detta Handelsbankshuset).

Skulle Du vilja stödja föreningens verksamhet genom att bli medlem skulle det glädja oss mycket. Medlemskapet förpliktar inte till något, men vill du delta mer aktivt i föreningens verksamhet så är du Hjärtligt Välkommen!

Medlemsavgiften är 175 kr per person och år eller 1750 kr för ständigt medlemskap Bankgiro 188-1218 eller Swish till nummer 123 172 1497

OBS! Ange namn och adress på inbetalningen

Nu är det midsommar!

Många av oss brukar fira en traditionell midsommar på Dössberget med majstångsresning, spelmansmusik och lekar runt stången. Och efteråt strosa runt i parken, titta på djuren, ta en runda i museet och köpa något i handelsboden, pröva lyckan på chokladhjulet eller något av lotterierna, ta en fika på uteserveringen och mycket mer…

I år är inte allt som det brukar vara. Det blir det ingen majstångsresning, spelmansmusik och lekar runt stången på Dössberget på grund av coronapandemin, men Handelsboden, Museet, Gammelgården och Stadigstugan håller öppet och alla djuren är i sina hägn.

Öppettider: 11-16 varje dag.

Värdshuset är öppet och serverar en härlig midsommartallrik och på kafét kan man bland mycket annat köpa kaffe och jordgubbstårta eller några kulor Rättviksglass.

Öppet onsdagar till söndagar: Restaurangen 12-15, Kaféet 12-16

Vi ser fram mot ditt besök på Dössberget och önskar dig en fin midsommar!

För att ge lite extra midsommarkänsla har vi satt ihop ett litet bildspel från tidigare år:

Bjursås Sockenfana renoverad.

Vi tackar Bjursås Sparbank och Irene Jonsson

sockenfana_ny

9A431462-6244-46F0-BCE2-48AF1E56A9D0

Se vår utställning om Einar Norelius i Kulturbutiken skyltfönster!

2022

Kulturbutiken har nu stängt. Vi flyttar nu upp till Handelsboden på Dössberget och öppnar 26 maj.

Dössberget 2022

Handelsboden, Fordonsmuseet, Gammelgården, Stadigstugan, Sagostigen och djurhagarna öppnar i samband med Vårmarknaden 26 maj.

Värdshuset information på Facebook: Dössbergets Värdshus

Bjursåshembygdsgård-facebook

Kontakta Bjursås Hembygdsförening

Om du har några frågor eller bara vill komma i kontakt med Bjursås Hembygdsförening kan du skicka ett mail från formuläret nedan.

Gåvor

Stöd Bjursås Hembygdsförenings ideella arbete med en gåva eller testamentariskt. Underhåll av kulturbyggnader och samlingar kostar och bidragsmöjligheterna är små. Alla bidrag mottages tacksamt. Plusgiro:10 30 13-9, Bankgiro:188-1218, Swish:123 172 1497.

Bjursås sockenfilm

Välj språk / Choose language